GR
- Regio Rivierenland
Regio Rivierenland
Vestigingsplaats
Tiel
Doel
Regio Rivierenland is een gemeenschappelijke regeling van acht gemeenten waarbinnen op regionaal niveau voor de gemeenten taken worden uitgevoerd op het gebied van algemeen bestuur, verkeer, vervoer en waterstaat, economische zaken, onderwijs, cultuur en recreatie, sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening, volksgezondheid en milieu en ruimtelijke ordening en volkshuisvesting. De gemeenschappelijke regeling voert zowel uitvoeringstaken als (strategische)beleidstaken uit.
Deelnemers/betrokken partijen
De raden, colleges en burgemeesters van de gemeenten Buren, Culemborg, Maasdriel, Neder-Betuwe, Tiel, West Betuwe, West Maas en Waal en Zaltbommel.
Bestuurlijk belang
Alle gemeenten zijn vertegenwoordigd in het algemeen bestuur (AB). Het AB bestaat uit acht leden en een voorzitter. Elke gemeente heeft één zetel. De AB-leden hebben stemrecht in de omvang waarin het inwoneraantal van de gemeente die zij vertegenwoordigen zich verhoudt tot het inwoneraantal van alle deelnemende gemeenten gezamenlijk. Er wordt afgerond op honderdtallen inwoners. Voorzitter van het AB is een gemeenschappelijk lid, dat door alle gemeenten gezamenlijk wordt aangewezen. De voorzitter van het AB heeft één stem in het AB. Het dagelijks bestuur (DB) bestaat uit tenminste drie leden, waaronder de voorzitter van het AB. Deze is ook voorzitter van het DB. Het AB wijst uit zijn midden ten minste twee leden aan als leden van het DB.
Programma
Programma 1
Relatie met programma
Regio Rivierenland is opgenomen onder programma 1 (Bestuur en ondersteuning). Daarnaast is er een relatie met programma 3 (Verkeer, vervoer en waterstaat) ten aanzien van (basis)mobiliteit en verkeersveiligheid;. met programma 4 (Economie) voor de economische speerpunten agribusiness, economie en logistiek, breedband en recreatie en toerisme; met programma 5 (Onderwijs) voor onder andere de leerplicht; met programma 7 (Sociaal domein) voor leefbaarheid en sociaal domein (Wmo en jeugd); met programma 9 (Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing) ten aanzien van de speerpunten op het gebied van wonen.
Risico's
Om het inzicht in de bestaande en toekomstige financiële risico's te versterken, evenals in de mate waarin deze door reserves zijn afgedekt, heeft het Regiokantoor in 2013 een onderzoeksrapport 'Risico's bij Regio Rivierenland' laten opstellen. In algemene zin kan worden gesteld dat er bij Regio Rivierenland geen (grote) risico's zijn die om directe aanpassing in de bedrijfsvoering vragen. Mede op basis van de uitkomsten van de risico-inventarisatie en de adviezen in het onderzoeksrapport is in 2013 een algemene reserve van 474.000 euro gevormd voor het afdekken van deze (financiële) risico's. Voor het opvangen van tekorten (en overige financiële risico's) bij de uitvoering van contractactiviteiten (programma 2 Contractgestuurde dienstverlening) is een risicoreserve gevormd. Deze reserve is bedoeld om tegenvallende resultaten en een wegvallende vraag op flexibele taken te kunnen opvangen. Een reserve van maximaal 30 procent van het totaal van de opbrengsten uit dienstverleningsovereenkomsten wordt voldoende geacht om de bedrijfsvoeringsrisico’s te kunnen opvangen. Het in de jaarrekening 2019 opgenomen resultaat bij programma 2 Contractgestuurde dienstverlening van 18.000 euro (nadeel) betreft het gerealiseerde resultaat ná inzet van deze reserves. De tekorten bij de uitvoeringstaken van programma 2 Contractgestuurde dienstverlening (CgD) in de jaarrekening 2019 komen uit op een bedrag van in totaal 271.000 euro. De negatieve resultaten zijn voornamelijk het gevolg van langdurig ziekteverzuim en het feit dat wij tijdelijk personeel relatief duur hebben moeten inhuren. De tekorten zijn gedekt door inzet van de risicoreserve CgD. Deze risicoreserve heeft op 31 december 2019 een saldo van 588.000 euro. In het uiterste geval zijn gemeenten als eigenaar van Regio Rivierenland verantwoordelijk voor tekorten die niet uit de gevormde reserves kunnen worden gedekt. Hier is nu geen sprake van. Het resultaat komt uit op een positief saldo van 61.000 euro.De ICT-dienstverlening aan Avri is beëindigd en heeft niet geleid tot financiële consequenties. Uit de Programmabegroting 2019 van Regio Rivierenland blijkt dat de reserves de komende jaren worden afgebouwd en voor de dekking van lasten worden ingezet. Daarvoor zijn die reserves ook gevormd. Dit betekent dat er een geleidelijke verschuiving van financiering met eigen financieringsmiddelen (reserves) naar externe financiering plaatsvindt. Hierdoor nemen de (externe) rentelasten toe.
Risicoprofiel
Middel
Financieel belang (x € 1.000)
Geraamde bijdrage 2019
Werkelijke bijdrage 2019
Werkelijk Eigen vermogen
Werkelijk Vreemd vermogen
31-12-2018
31-12-2019
31-12-2018
31-12-2019
408
408
2.773
3.086
6.009
7.792
Toelichting financieel belang
De geraamde bijdrage heeft betrekking op de (uniforme) basistaken.
Middel - Avri
Avri
Vestigingsplaats
Geldermalsen
Doel
Avri is een gemeenschappelijke regeling van acht gemeenten die taken uitvoert op het gebied van afvalinzameling en afvalbeheer, het beheer van de openbare ruimte en toezicht en handhaving van de openbare ruimte.
Deelnemers/betrokken partijen
De raden en colleges van de gemeenten Buren, Culemborg, Maasdriel, Neder-Betuwe, Tiel, West Betuwe, West Maas en Waal en Zaltbommel.
Bestuurlijk belang
Alle deelnemende gemeenten zijn vertegenwoordigd in het algemeen bestuur (AB). Het AB bestaat uit acht leden. Elk AB-lid heeft één stem. Het AB besluit bij volstrekte meerderheid van stemmen, tenzij anders is bepaald. Het dagelijks bestuur (DB) bestaat uit de voorzitter en twee leden uit het AB, die door het AB worden aangewezen.Raadsleden hebben geen zitting in het AB. Voorafgaand aan elke AB-vergadering wordt een Platformbijeenkomst belegd, waarin de raadsleden van de deelnemende gemeenten wensen en bedenkingen kunnen uiten met betrekking tot de agenda van de desbetreffende AB-vergadering.
Programma
Programma 8
Relatie met programma
Avri is opgenomen onder programma 8 (Duurzaamheid en milieu) vanwege de basistaak van Avri, het ophalen van huishoudelijk afval. De gemeente West Betuwe neemt enkele plustaken van Avri af op het gebied van IBOR. Zo wordt tijdens de zomermaanden het GFT-afval wekelijks opgehaald en voert Avri taken uit op het beheer van de openbare ruimte. De uitvoering van de taken op het beheer van de openbare ruimte wordt beschreven in de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen.
Risico's
Door het besluit van het AB van de Regio/Avri ten aanzien van de inzet van de voorziening Basispakket / Afvalstoffenheffing komt de bodem van deze voorziening in zicht. Door het sluiten van de stortplaats en de overdracht aan de provincie, kan deze voorziening op termijn wel weer aangroeien. In 2019 is er incidenteel mogelijk een tekort in de voorziening om eventuele tegenvallers op te vangen. Het risicoprofiel voor 2020 bedraagt 4.908.000 euro, terwijl er een weerstandsvermogen van 1.329.000 euro aanwezig is. Op termijn (2023) daalt naar verwachting het risicoprofiel. Dit heeft tot gevolg dat de bestuurlijke risico's zijn toegenomen.
Risicoprofiel
Hoog
Financieel belang (x € 1.000)
Geraamde bijdrage 2019
Werkelijke bijdrage 2019
Werkelijk Eigen vermogen
Werkelijk Vreemd vermogen
31-12-2018
31-12-2019
31-12-2018
31-12-2019
3.387
3.535
2.403
1.072
37.557
45.696
Toelichting financieel belang
De activiteiten van Avri worden uit de afvalstoffenheffing gefinancierd. Dat betekent dat de gemeente West Betuwe een indirect financieel belang in de gemeenschappelijke regeling heeft.
Hoog - Werkzaak Rivierenland
Werkzaak Rivierenland
Vestigingsplaats
Tiel
Doel
Streven naar een zo hoog mogelijke arbeidsparticipatie van de inwoners van de deelnemende gemeenten en, indien nodig, het verstrekken van uitkeringen aan de doelgroep voor de kosten van levensonderhoud. De gemeenschappelijke regeling voert de wettelijke taken uit die deelnemers hebben op grond van de Participatiewet, met uitzondering van bijzondere bijstand.
Deelnemers/betrokken partijen
De colleges en burgemeesters van de gemeenten Buren, Culemborg, Maasdriel, Neder-Betuwe, Tiel, West Betuwe, West Maas en Waal en Zaltbommel.
Bestuurlijk belang
Het Algemeen Bestuur (AB) bestaat uit 8 leden: 1 lid per deelnemende gemeente. Elk lid heeft 1 stem. Besluiten worden genomen bij gewone meerderheid, tenzij anders is geregeld. Het DB bestaat uit 3 leden, aan te wijzen uit het AB.
Programma
Programma 7
Relatie met programma
De GR is opgenomen onder programma 7 (Sociaal Domein). Er is ook een relatie met Programma 4 (Economie) in verband met de het bereiken van een zo hoog mogelijke arbeidsparticipatie.
Risico's
In de begroting van Werkzaak Rivierenland is geen post voor onvoorziene uitgaven (structurele risico's) opgenomen. De hoogte van het weerstandsvermogen om de financiële risico's op te vangen wordt bepaald door het risicoprofiel van de GR en de kaders die het bestuur stelt. Artikel 30 van de GR schrijft voor dat het weerstandsvermogen maximaal 3% bedraagt van de jaarlijkse exploitatielasten. In beginsel wordt dit vermogen gevormd door voordelige jaarrekeningresultaten hiervoor (gedeeltelijk) te bestemmen. Eind 2020 zou het plafond maximaal circa 2.800.000 euro mogen bedragen. Om de risico's van de GR in kaart te brengen is eind 2017 een risicoprofiel door de GR opgesteld. Uit de inventarisatie zijn in totaal 41 risico's in beeld gebracht en beoordeeld. Om de in kaart gebrachte risico's af te dekken, zou de GR een fors hogere weerstandscapaciteit moeten hebben. Hierop is binnen de GR nog een verdere verfijnings- en verdiepingsslag noodzakelijk, samen met de controllers van de deelnemende gemeenten. Een aantal van de belangrijkste risico's zijn:- Het verlies van grote werkgevers;- Groei van niet plaatsbare mensen;- Debiteurenbeheer niet actueel;- Te weinig geschikt aanbod voor de vraag;- Verandering van wetgeving en of verandering beleid van gemeenten. Het gaat om een kwetsbare doelgroep. Het risicoprofiel 2020 bedraagt 3.050.000 euro, terwijl er aan weerstandsvermogen naar verwachting 1.100.000 euro aanwezig is.
Risicoprofiel
Hoog
Financieel belang (x € 1.000)
Geraamde bijdrage 2019
Werkelijke bijdrage 2019
Werkelijk Eigen vermogen
Werkelijk Vreemd vermogen
31-12-2018
31-12-2019
31-12-2018
31-12-2019
10.952
12.551
5.872
1.798
26.140
18.162
Toelichting financieel belang
De geraamde bijdrage betreft de deelnemersbijdrage in het programma Bedrijfsvoering en zijn dus exclusief de lasten van de verstrekkingen.
Hoog - Bedrijfsvoeringsorganisatie West-Betuwe
Bedrijfsvoeringsorganisatie West-Betuwe
Vestigingsplaats
Culemborg
Doel
Het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten op het terrein van de bedrijfsvoeringstaken met als doel het verlagen van kosten, het verhogen van de kwaliteit, het verminderen van de kwetsbaarheid en het bieden van kansen aan medewerkers.
Deelnemers/betrokken partijen
De colleges van de gemeenten Culemborg, Tiel en West Betuwe.
Bestuurlijk belang
De colleges zijn vertegenwoordigd in het bestuur van de bedrijfsvoeringsorganisatie. Het bestuur telt drie zetels. Elke deelnemer heeft 1 stem. Besluiten worden genomen bij gewone meerderheid.De gemeenschappelijke regeling voert haar taak in mandaat uit.
Programma
Programma 1
Relatie met programma
Deze GR is opgenomen onder programma 1.
Risico's
Door de GR zijn de volgende risico's in beeld gebracht:- Langdurig ziekteverzuim. Er is binnen de begroting geen budget voor het inhuren van externen voor de vervanging van langdurig zieken. Bij langdurige ziekte is vervanging noodzakelijk, wanneer de uitvoering van wettelijke taken in gevaar komt.- WW verplichting voormalig medewerkers. Bij het niet verlengen van tijdelijke contracten of het ontslag van medewerkers is BWB eigen risicodrager voor de WW-uitkering en de bovenwettelijke WW-uitkering. Dit betekent dat het UWV voormalige medewerkers een WW-uitkering en eventueel een bovenwettelijke WW-uitkering verstrekt en deze kosten doorbelast aan BWB.- Start gemeente West Betuwe per 1 januari 2019. Er zijn extra werkzaamheden uitgevoerd om de transitie te realiseren.- Ontbreken eigen ondersteuningscapaciteit BWB. De samenwerking op het gebied van bedrijfsvoering levert door schaalvergroting en harmonisatie van werkwijzen voordelen op. De werkorganisatie van BWB heeft zijn eigen bedrijfsvoering (waaronder planning en control) die ook ondersteuning nodig heeft. De capaciteit hiervoor ontbreekt waardoor de noodzakelijke ondersteuning niet voldoende is en naleving van wet- en regelgeving in het geding komt, of waardoor de ondersteuning van de gemeenten kan worden verstoord.In 2019 is bereikt dat er voldaan is aan de verwachting van het bestuur om binnen de vastgestelde begroting te blijven. Dit in tegenstelling tot de hiervoor genoemde raadsinformatiebrief van 23 april van 2019 waar nog werd gesproken over een mogelijk negatief resultaat van 367.000 euro. In werkelijkheid is er in 2019 een positief resultaat van 77.992 euro gerealiseerd.
Risicoprofiel
Hoog
Financieel belang (x € 1.000)
Geraamde bijdrage 2019
Werkelijke bijdrage 2019
Werkelijk Eigen vermogen
Werkelijk Vreemd vermogen
31-12-2018
31-12-2019
31-12-2018
31-12-2019
5.055
4.706
508
561
1.935
1.319
Toelichting financieel belang
De geraamde bijdrage 2019 ad € 2.822.000 is gebaseerd op de begroting 2019 van BWB en betreft de raming voor het takenpakket voor Geldermalsen in 2018.
Hoog - GGD Gelderland-Zuid
GGD Gelderland-Zuid
Vestigingsplaats
Nijmegen
Doel
Het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten op het terrein van de openbare gezondheidszorg en het uitvoeren van taken die in wet- en regelgeving aan de gemeenten of de GGD’en zijn opgedragen.
Deelnemers/betrokken partijen
De raden, colleges en burgemeesters van de gemeenten Berg en Dal, Beuningen, Buren, Culemborg, Druten, Heumen, Maasdriel, Neder-Betuwe, Nijmegen, Tiel, West Betuwe, West Maas en Waal, Wijchen en Zaltbommel.
Bestuurlijk belang
Alle gemeenten zijn vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur; het Algemeen Bestuur telt 14 zetels. Het stemgewicht per gemeente wordt jaarlijks bepaald op basis van het inwonertal op 1 januari van het voorafgaande jaar, zoals opgenomen in de bevolkingsstatistiek van het CBS. Het AB wijst uit zijn midden een voorzitter aan.Het Dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter van het AB en minimaal vier andere leden. Deze worden aangewezen door het AB. Daarnaast kunnen maximaal drie leden van het DB worden aangewezen van buiten de kring van het algemeen bestuur.
Programma
Programma 7
Relatie met programma
Deze GR is opgenomen onder programma 7 (Sociaal domein en Volksgezondheid). De GR heeft ook een relatie met Programma 2 (Veiligheid). De GGD Gelderland-Zuid speelt een rol bij de rampenbestrijding. Daarnaast zijn er nog relaties met de programma 5 (Onderwijs).
Risico's
Het totale verwachte risico van de GGD Gelderland-Zuid bedraagt nu 1.929.000 euro. Als streefwaarde voor de algemene reserve wordt, op basis van de door het Algemeen Bestuur op 12 december 2014 vastgestelde beleid, een bedrag berekend van circa 1.124.000 euro, terwijl eind 2019 er naar verwachting een bedrag van 514.000 euro aanwezig is. Doordat de risico’s van de GGD de algemene reserve overstijgen, is het advies aan de deelnemende gemeenten om te overwegen voor dat deel een bedrag (naar rato) op te nemen in de eigen paragraaf weerstandsvermogen.
Risicoprofiel
Hoog
Financieel belang (x € 1.000)
Geraamde bijdrage 2019
Werkelijke bijdrage 2019
Werkelijk Eigen vermogen
Werkelijk Vreemd vermogen
31-12-2018
31-12-2019
31-12-2018
31-12-2019
1.816
1.340
514
1291
5.045
4.670
Toelichting financieel belang
De geraamde bijdrage voor 2019 betreft de geraamde bijdrage volgens de (gewijzigde) begroting 2019 van de GR voor de uitvoering van de wettelijke (uniforme) taken.
Hoog - Veiligheidsregio Gelderland-Zuid
Veiligheidsregio Gelderland-Zuid
Vestigingsplaats
Nijmegen
Doel
De Veiligheidsregio Gelderland-Zuid levert brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening en de voorbereiding en coördinatie van de rampenbestrijding en crisisbeheersing.
Deelnemers/betrokken partijen
De colleges van burgemeesters van de gemeenten Berg en Dal, Beuningen, Buren, Culemborg, Druten, Heumen, Maasdriel, Neder-Betuwe, Nijmegen, Tiel, West Betuwe, West Maas en Waal, Wijchen en Zaltbommel.
Bestuurlijk belang
Alle gemeenten worden door de burgemeester in het algemeen bestuur (AB) vertegenwoordigd. Het AB telt 14 zetels. Alle leden hebben één stem, tenzij het AB een besluit neemt over de jaarrekening, begroting of een begrotingswijziging. Daarvoor geldt een gewogen stemrecht per 20.000 inwoners, waarbij elke gemeente minimaal één stem heeft. De burgemeester van Nijmegen is uit hoofde van zijn functie van korpsbeheerder zowel voorzitter van het algemeen bestuur als het dagelijks bestuur (DB). Het DB bestaat uit zes leden.
Programma
Programma 2
Relatie met programma
De Veiligheidsregio Gelderland-Zuid is onder programma 2 (Veiligheid) opgenomen.
Risico's
In 2014 is door de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid een nieuwe nota ‘Risicomanagement, voorzieningen en weerstandsvermogen’ opgesteld, waarover het bestuur op 12 februari 2015 een besluit heeft genomen. De programmabegroting van de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid is met inachtneming van dit beleid opgesteld. Voor de omvang van de algemene reserve Crisis- en rampenbestrijding wordt 5 procent van de omzet als streefwaarde genomen. Voor 2020 zou dit op een bedrag van 2.454.000 euro uitkomen. In werkelijkheid is er 1.537.000 euro aanwezig (3 procent van de omzet). De financiële problemen van de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid heeft tot gevolg dat deze gemeenschappelijke regeling bestuurlijk een gevoelig dossier is geworden.
Risicoprofiel
Hoog
Financieel belang (x € 1.000)
Geraamde bijdrage 2019
Werkelijke bijdrage 2019
Werkelijk Eigen vermogen
Werkelijk Vreemd vermogen
31-12-2018
31-12-2019
31-12-2018
31-12-2019
3.806
3.806
3.945
3.285
63.861
64.335
Toelichting financieel belang
Hoog - Omgevingsdienst Rivierenland
Omgevingsdienst Rivierenland
Vestigingsplaats
Tiel
Doel
De Omgevingsdienst Rivierenland behartigt de belangen van de deelnemers ter zake van vergunningverlening, toezicht en handhaving in het kader van het omgevingsrecht. Daartoe hoort ook het belang van een goede samenwerking tussen de omgevingsdiensten in Gelderland.
Deelnemers/betrokken partijen
De colleges van de gemeenten Buren, Culemborg, Maasdriel, Neder-Betuwe, Tiel, West Betuwe, West Maas en Waal en Zaltbommel en het college van gedeputeerde staten van de provincie Gelderland.
Bestuurlijk belang
Alle deelnemers zijn met één lid in het algemeen bestuur (AB) vertegenwoordigd. Het AB bestaat uit negen leden. Deelnemers die zowel de milieutaken als de taken op het gebied van bouw en ruimtelijke ordening hebben ingebracht, hebben twee stemmen. De deelnemers die alleen de milieutaken hebben ingebracht, hebben éen stem. Het AB wijst uit zijn midden een voorzitter aan. Het AB benoemt de leden van het dagelijks bestuur (DB). Het DB bestaat uit drie leden en de voorzitter van het AB.De gemeenschappelijke regeling voert haar taken in mandaat uit.
Programma
Programma 9
Relatie met programma
De Omgevingsdienst Rivierenland is onder programma 9 (Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing) opgenomen. Er is ook een relatie met programma 8 (Duurzaamheid en milieu) ten aanzien van de milieutaken.
Risico's
Door het AB van de Omgevingsdienst Rivierenland is op 14 december 2015 de notitie ’Risicomanagement en bepaling van het weerstandsvermogen’ vastgesteld. Op basis van deze notitie is een benodigd weerstandsvermogen van 602.550 euro berekend. Dit komt overeen met de beschikbare weerstandscapaciteit. De voornaamste risico’s zijn de beschikbaarheid van gekwalificeerd personeel, het wegvallen van subsidies en outputsturing. De kosten zo ver nu bekend zijn inzichtelijk; echter de kans op onverwachte uitgaven is reel aanwezig, het is nog onvoldoende helder wat nieuwe/aangepaste wetgeving (bv Omgevingswet, PAS etc.), naast eventuele toename van vergunningaanvragen / handhaving, voor een invloed heeft op het werkprogramma van de ODR.
Risicoprofiel
Middel
Financieel belang (x € 1.000)
Geraamde bijdrage 2019
Werkelijke bijdrage 2019
Werkelijk Eigen vermogen
Werkelijk Vreemd vermogen
31-12-2018
31-12-2019
31-12-2018
31-12-2019
3.439
3.418
822
1.077
5.657
6.079
Toelichting financieel belang
Middel - Natuur- en Recreatieschap Lingegebied
Natuur- en Recreatieschap Lingegebied
Vestigingsplaats
Kerk-Avezaath
Doel
Het Natuur- en Recreatieschap Lingegebied houdt samen met het Recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal en het Recreatieschap Over-Betuwe de B.V. Recreatiemaatschappij Rivierengebied in stand. Deze B.V. voert de publieke taken van de drie recreatieschappen uit. Deze publieke taken zijn het in stand houden, verbeteren en uitbreiden van de openbare recreatief- toeristische infrastructuur in het werkgebied van de recreatieschappen. Daarbij wordt tevens bescherming van het landschappelijk karakter van het gebied beoogd.
Deelnemers/betrokken partijen
De raden, colleges en burgemeesters van de gemeenten Giessenlanden, Gorinchem, Leerdam en West Betuwe (voorheen Geldermalsen en Lingewaal).
Bestuurlijk belang
De gemeenschappelijke regeling Natuur- en Recreatieschap Lingegebied heeft een algemeen bestuur (AB). Dit AB bestaat uit vier leden. Het dagelijks bestuur (DB) bestaat uit het AB. De drie recreatieschappen zijn aandeelhouders van de B.V. Recreatiemaatschappij Rivierengebied. Het doel van deze B.V. is drie werk-B.V.’s in stand te houden. Doel van de Avezaath B.V. is het verwerven, beheren en vervreemden van onroerende zaken. Doel van de Recreatie B.V. (Uit®waarde Events) is het verrichten van commerciële activiteiten, zoals het organiseren van evenementen, het ontwikkelen en organiseren van recreatiearrangementen en het ter beschikking stellen van recreatieterreinen en recreatiemiddelen. Doel van de Cellendonk B.V. is het detacheren van (tijdelijk) personeel bij de Recreatiemaatschappij of On Site Rivierengebied.
Programma
Programma 6
Relatie met programma
Het Natuur- en Recreatieschap Lingegebied is onder programma 6 (Sport, cultuur en recreatie) opgenomen. Er is ook een relatie met programma 4 (Economie) vanwege de recreatiemogelijkheden voor bewoners en toeristische activiteiten voor bedrijven.
Risico's
-
Risicoprofiel
Laag
Financieel belang (x € 1.000)
Geraamde bijdrage 2019
Werkelijke bijdrage 2019
Werkelijk Eigen vermogen
Werkelijk Vreemd vermogen
31-12-2018
31-12-2019
31-12-2018
31-12-2019
0
0
n.n.b.
n.n.b.
n.n.b.
n.n.b.
Toelichting financieel belang
Het Recreatieschap bezit 15 aandelen (33,3%) in de BV Recreatiemaatschappij Rivierenland. De netto vermogenswaarde van de deelneming in de BV Recreatiemaatschappij bedraagt per 31-12-2018 € 27,0 miljoen.
Laag - Regionaal Archief Rivierenland
Regionaal Archief Rivierenland
Vestigingsplaats
Tiel
Doel
Doel van het Regionaal Archief Rivierenland is het gemeenschappelijk beheer van de archiefbewaarplaatsen van de deelnemers en van de archiefbescheiden die daar naartoe zijn overgebracht, evenals het toezicht op het beheer van de niet naar de archiefbewaarplaatsen overgebrachte archiefbescheiden.
Deelnemers/betrokken partijen
Colleges van de gemeenten Buren, Culemborg, Maasdriel, Neder-Betuwe, Tiel, West Betuwe en Zaltbommel
Bestuurlijk belang
Elke gemeente is met een lid in het algemeen bestuur (AB) vertegenwoordigd. Elk lid heeft één stem. Besluiten worden bij meerderheid van stemmen genomen, tenzij in de regeling anders is bepaald. Raadsleden hebben geen zitting in het AB, omdat zij geen bevoegdheden hebben overgedragen. De gemeenschappelijke regeling werkt met beeld- en oordeelvormende vergaderingen. In deze vergaderingen kunnen daarvoor aangewezen raadsleden en AB-leden gezamenlijk over de agendapunten van het algemeen bestuur overleggen. Deze vergadering vindt plaats voorafgaand aan de AB-vergadering, zodat de AB-leden de meningen uit de beeld- en oordeelvormende vergadering kunnen betrekken bij de afwegingen die zij in de AB-vergadering maken. Het dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter en twee andere leden die door en uit het AB worden aangewezen.
Programma
Programma 6
Relatie met programma
Het Regionaal Archief Rivierenland is onder programma 6 (Sport, cultuur en recreatie) opgenomen. Het Regionaal Archief Rivierenland beheert verschillende cultureel historische documenten, waaronder fotoarchieven. In die zin beheert het Regionaal Archief Rivierenland het cultureel erfgoed van de gemeente West Betuwe en de regio Rivierenland. Daarnaast is er ook een relatie met programma 1 (Bestuur en ondersteuning) ten aanzien van de archieffunctie.
Risico's
Het weerstandsvermogen bedraagt 309.742 euro. De geïnventariseerde risico's zijn op de Adviesnota Weerstandsvermogen gebaseerd, die op 27 november 2014 door het AB is vastgesteld. In 2017 is de Update Risicomanegement en weerstandsvermogen vastgesteld. Het risicoprofiel bedraagt 202.000 euro. Met een weerstandsvermogen van 350.000 euro komt de weerstandsratio uit op 1,53.
Risicoprofiel
Laag
Financieel belang (x € 1.000)
Geraamde bijdrage 2019
Werkelijke bijdrage 2019
Werkelijk Eigen vermogen
Werkelijk Vreemd vermogen
31-12-2018
31-12-2019
31-12-2018
31-12-2019
514
514
436
397
8.855
8.787
Toelichting financieel belang
De geraamde bijdrage voor 2019 is inclusief de geraamde hogere bijdrage ten behoeve van de overdracht van de archieven van Lingewaal.
Laag - Belastingsamenwerking Rivierenland
Belastingsamenwerking Rivierenland
Vestigingsplaats
Tiel
Doel
Het doel van Belastingsamenwerking Rivierenland (BSR) is samen te werken bij de heffing en invordering van de waterschapsbelastingen, afvalstoffenheffing en gemeentelijke belastingen, evenals bij de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken en het beheer en de uitvoering van de vastgoedinformatie.
Deelnemers/betrokken partijen
De deelnemers zijn het dagelijks bestuur (DB) van Waterschap Rivierenland, het DB van de gemeenschappelijke regeling Avri en de colleges van de gemeenten Culemborg, Maasdriel, Montfoort, Tiel, West Betuwe, West Maas en Waal, Wijk bij Duurstede en IJsselstein.
Bestuurlijk belang
Alle deelnemende bestuursorganen zijn in het algemeen bestuur (AB) vertegenwoordigd, waarbij Waterschap Rivierenland met twee leden is vertegenwoordigd. Alle deelnemers, met uitzondering van Waterschap Rivierenland, hebben één stem. De leden namens Waterschap Rivierenland hebben beiden twee stemmen. Het dagelijks bestuur (DB) bestaat uit de voorzitter en twee leden, door en uit het AB gekozen, waarbij ten minste één lid uit de vertegenwoordiging namens Waterschap Rivierenland wordt gekozen.
Programma
Programma 10
Relatie met programma
Deze gemeenschappelijke regeling is onder programma 10 (Financiering en algemene dekkingsmiddelen) opgenomen. Daarnaast is er een relatie met programma 8 (Volksgezondheid en milieu) voor de heffing en inning van de rioolheffing.
Risico's
De incidentele weerstandscapaciteit van BSR is gelijk aan de post onvoorzien in de begroting. In 2009 is besloten dat er geen algemene reserve bij BSR zal worden gevormd. BSR heeft daardoor geen structurele weerstandscapaciteit. Voor eventuele risico's die niet in de begroting zijn opgenomen, en die niet uit de post onvoorzien kunnen worden gedragen, moeten deelnemers van BSR zelf een voorziening treffen. Risico's met betrekking tot de belastingopbrengsten behoren niet tot de bedrijfsrisico's van BSR, maar tot de bedrijfsrisico's van de deelnemende bestuursorganen.
Risicoprofiel
Laag
Financieel belang (x € 1.000)
Geraamde bijdrage 2019
Werkelijke bijdrage 2019
Werkelijk Eigen vermogen
Werkelijk Vreemd vermogen
31-12-2018
31-12-2019
31-12-2018
31-12-2019
722
714
521
399
12.255
6.595
Toelichting financieel belang
De bijdrage voor West Betuwe heeft betrekking op de taken heffen, invorderen en waarderen. BSR voert voor West Betuwe geen taken uit op het gebied van de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG).
Laag - Avres
Avres
Vestigingsplaats
Gorinchem
Doel
Het openbaar lichaam Avres behartigt de gemeenschappelijke en afzonderlijke belangen van de deelnemers op het gebied van uitkeringsverstrekking, gesubsidieerde arbeid, arbeidsintegratie en -participatie, sociale activering, schuldhulpverlening, sociale kredietverstrekking, educatie, inburgering en kinderopvang in het kader van sociale medische indicatie. Het draagt zorg voor een zo doelmatig mogelijke uitvoering van taken en uitoefening van bevoegdheden op deze terreinen.
Deelnemers/betrokken partijen
Gemeenten Gorinchem, Molenlanden (Giessenlanden en Molenwaard), Vijfheerenlanden (Leerdam en Zederik) en West Betuwe (Lingewaal).
Bestuurlijk belang
Het dagelijks bestuur (DB) wordt gevormd door de wethouders Sociale Zaken van de samenwerkende gemeenten. Boven het DB staat het algemeen bestuur (AB). Dit wordt gevormd door de leden van het DB samen met enkele wethouders en gemeenteraadsleden uit de betrokken gemeenten.
Programma
Programma 7
Relatie met programma
Avres is onder programma 7 (Sociaal domein) opgenomen. Er is ook een relatie met Programma 4 (Economie) in verband met de het bereiken van een zo hoog mogelijke arbeidsparticipatie.
Risico's
Er zijn financiële risico’s door mogelijke financiële perikelen vanwege een aantal herindelingen in de regio. Er zijn bestuurlijke risico’s doordat het om kwetsbare doelgroepen gaat.
Risicoprofiel
Hoog
Financieel belang (x € 1.000)
Geraamde bijdrage 2019
Werkelijke bijdrage 2019
Werkelijk Eigen vermogen
Werkelijk Vreemd vermogen
31-12-2018
31-12-2019
31-12-2018
31-12-2019
2.738
2.724
6.655
11.659
11.500
9.616
Toelichting financieel belang
De geraamde bijdrage heeft betrekking op de uitvoeringskosten en zijn dus exclusief de lasten van de verstrekkingen.
Hoog
Stichting
- Recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal
Recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal
Vestigingsplaats
Kerk-Avezaath
Doel
Het Recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal houdt samen met het Natuur- en Recreatieschap Lingegebied en het Recreatieschap Over-Betuwe de B.V. Recreatiemaatschappij Rivierengebied in stand. Deze B.V. voert de publieke taken van de drie recreatieschappen uit. Deze publieke taken zijn het in stand houden, verbeteren en uitbreiden van de openbare recreatief-toeristische infrastructuur in het werkgebied van de recreatieschappen. Daarbij wordt tevens bescherming van het landschappelijk karakter van het gebied beoogd.
Deelnemers/betrokken partijen
De raden, colleges en burgemeesters van de gemeenten Buren, Culemborg, Druten, Maasdriel, Neder-Betuwe, Tiel, West Betuwe (Neerijnen) en West Maas en Waal.
Bestuurlijk belang
De gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal heeft een algemeen bestuur (AB). Dit AB bestaat uit acht leden. Het dagelijks bestuur (DB) bestaat uit het AB. De drie recreatieschappen zijn aandeelhouders van de B.V. Recreatiemaatschappij Rivierengebied. Doel van deze B.V. is drie werkB.V.’s in stand te houden. Doel van de Avezaath B.V. is het verwerven, beheren en vervreemden van onroerende zaken. Doel van de Recreatie B.V. (Uit®waarde Events) is het verrichten van commerciële activiteiten, zoals het organiseren van evenementen, het ontwikkelen en organiseren van recreatiearrangementen en het ter beschikking stellen van recreatieterreinen en recreatiemiddelen. Doel van de Cellendonk B.V. is het detacheren van (tijdelijk) personeel bij de Recreatiemaatschappij of On Site Rivierengebied.
Programma
Programma 6
Relatie met programma
Het Recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal is onder programma 6 (Sport, cultuur en recreatie) opgenomen. Er is ook een relatie met programma 4 (Economie) vanwege de recreatiemogelijkheden voor bewoners en toeristische activiteiten voor bedrijven.
Risico's
-
Risicoprofiel
Laag
Financieel belang (x € 1.000)
Geraamde bijdrage 2019
Werkelijke bijdrage 2019
Werkelijk Eigen vermogen
Werkelijk Vreemd vermogen
31-12-2018
31-12-2019
31-12-2018
31-12-2019
0
0
n.n.b.
n.n.b.
n.n.b.
n.n.b.
Toelichting financieel belang
Het Recreatieschap bezit 15 aandelen (33,3%) in de BV Recreatiemaatschappij Rivierenland. De netto vermogenswaarde van de deelneming in de BV Recreatiemaatschappij bedraagt per 31-12-2018 € 27,0 miljoen.
Laag - Stichting Logistieke Hotspot
Stichting Logistieke Hotspot
Vestigingsplaats
Tiel
Doel
Doel van de stichting is het verkrijgen en administreren van aandelen in het kapitaal van de B.V. Logistieke Hotspot Rivierenland, het uitoefenen van financiële rechten en vermogensrechten op deze aandelen en het uitoefenen van de zeggenschapsrechten op deze aandelen. Iedere deelnemer krijgt certificaten van aandelen, die door de Stichting Logistieke Hotspot Rivierenland worden uitgegeven. Er is geen directe relatie tussen de B.V. en de certificaathouders.
Deelnemers/betrokken partijen
Het bestuur bestaat uit zes verschillende ‘bloedgroepen’: de groep gemeenten, de Ontwikkelingsmaatschappij Oost Nederland N.V., de groep logistieke bedrijven, de groep ontwikkelaars, bouwbedrijven, installatiebedrijven, de agro-bedrijven en de groep financiële instellingen en overige partijen.
Bestuurlijk belang
Elke groep heeft het recht van één bestuurslid in de stichting. Het gewicht van de stem van de groep gemeenten is 20 procent van het totaal aantal stemmen. De groep gemeenten heeft 2 procent van de uitgegeven certificaten. De certificaten geven geen vergaderrecht in de algemene vergadering van de B.V.
Programma
Programma 4
Relatie met programma
Deze deelname is onder programma 4 (Economie) opgenomen.
Risico's
Risicoprofiel
Laag
Financieel belang (x € 1.000)
Geraamde bijdrage 2019
Werkelijke bijdrage 2019
Werkelijk Eigen vermogen
Werkelijk Vreemd vermogen
31-12-2018
31-12-2019
31-12-2018
31-12-2019
0
0
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Toelichting financieel belang
Een aandeel in de BV is nominaal € 1,--. Er zijn in zijn totaliteit 100.000 aandelen uitgegeven, tegen een waarde van € 6,75. De groep gemeenten heeft 2.000 certificaten (totaal aantal van deze groep). De gemeente West Betuwe heeft 200 certificaten.
Laag - Stichting Openbaar Onderwijs Alblasserwaard en Vijfheerenlanden
Stichting Openbaar Onderwijs Alblasserwaard en Vijfheerenlanden
Vestigingsplaats
Arkel
Doel
Het bestuur van de Stichting Openbaar Onderwijs Alblasserwaard en Vijfheerenlanden is als bevoegd gezag verantwoordelijk voor de instandhouding van de scholen voor openbaar primair onderwijs in de gemeenten Molenlanden (Giessenlanden en Molenwaard), Vijfheerenlanden (Leerdam, Vianen en Zederik) en West Betuwe (Lingewaal), evenals voor het geven van onderwijs conform de wezenskenmerken van het openbaar onderwijs in deze 24 scholen.
Deelnemers/betrokken partijen
Gemeenten Molenlanden (Giessenlanden en Molenwaard), Vijfheerenlanden (Leerdam, Vianen en Zederik) en West Betuwe (Lingewaal).
Bestuurlijk belang
De Stichting Openbaar Onderwijs Alblasserwaard en Vijfheerenlanden wordt bestuurd door een algemeen bestuur van vijf personen, onder wie een voorzitter, een penningmeester en een secretaris. Het bestuur is samengesteld uit bestuurders die door de gemeenten zijn benoemd. West Betuwe wordt door een van de wethouders vertegenwoordigd.
Programma
Programma 5
Relatie met programma
Deze stichting is onder programma 5 (Onderwijs) opgenomen.
Risico's
Risicoprofiel
Laag
Financieel belang (x € 1.000)
Geraamde bijdrage 2019
Werkelijke bijdrage 2019
Werkelijk Eigen vermogen
Werkelijk Vreemd vermogen
31-12-2018
31-12-2019
31-12-2018
31-12-2019
0
0
2.653
3.137
4.053
4.518
Toelichting financieel belang
Niet van toepassing. Het is een zelfstandige stichting die het openbaar primair onderwijs in stand houdt
Laag - Nuval
Nuval
Vestigingsplaats
Barneveld
Doel
Nuval is een aandeelhoudersplatform van Vitens en Alliander, die namens een aantal gemeenten met één stem binnen het grootaandeelhoudersoverleg van Alliander optreedt, zodat deze (kleine) gemeenten meer invloed kunnen uitoefenen.
Deelnemers/betrokken partijen
De gemeenten Aalten, Almere, Apeldoorn, Barneveld, Berkelland, Bronckhorst, Doesburg, Doetinchem, Dronten, Duiven, Elburg, Ermelo, Harderwijk, Hattem, Lelystad, Lochem, Montferland, Nijkerk, Nunspeet, Oldebroek, Oost Gelre, Oude IJsselstreek, Putten, Rheden, Rijnwaarden, West Betuwe, Westervoort, Winterswijk, Zeewolde, Zevenaar en Zutphen.
Bestuurlijk belang
West Betuwe bezit 233.211 aandelen Alliander; binnen Nuval is dat 1,86 procent van de aandelen van de Nuval-vertegenwoordigers. West Betuwe bezit 34.717 aandelen Vitens; binnen de Nuval is dat 2,0 procent van de aandelen van de Nuval-vertegenwoordigers.
Programma
Programma 10
Relatie met programma
Deze samenwerking is onder programma 10 (Financiering en algemene dekkingsmiddelen) opgenomen.
Risico's
Risicoprofiel
Laag
Financieel belang (x € 1.000)
Geraamde bijdrage 2019
Werkelijke bijdrage 2019
Werkelijk Eigen vermogen
Werkelijk Vreemd vermogen
31-12-2018
31-12-2019
31-12-2018
31-12-2019
2
n.n.b.
n.n.b.
n.n.b.
n.n.b.
Toelichting financieel belang
Laag
NV
- N.V. Alliander
N.V. Alliander
Vestigingsplaats
Arnhem
Doel
Doel van Alliander is het leveren van energie. Alliander bestaat uit drie werkmaatschappijen, namelijk Liander (netwerkbeheerder), Liandon (consultancy en advies over de aanleg, de instandhouding en het beheer van complexe energie-infrastructuren en meetdiensten) en Liandyn (actief in onder andere de markt voor verlichting van de openbare ruimte en verkeersregelinstallaties).
Deelnemers/betrokken partijen
De grootste aandeelhouders van Alliander zijn de provincies Gelderland (± 45%), Friesland (± 13%), Noord-Holland (± 9%) en de gemeente Amsterdam (± 9%). De overige 24% van de aandelen zijn in handen van 51 gemeenten in Gelderland, Flevoland, Noord-Holland en Zuid-Holland, de gemeente Amersfoort, de provincie Flevoland en twee houdstermaatschappijen van gemeenten in de Kop van Noord-Holland en de Rijn- en Bollenstreek.
Bestuurlijk belang
De gemeente West Betuwe bezit 233.211 aandelen Alliander. Dit is 0,170 procent van het totale aantal uitstaande aandelen.
Programma
Programma 10
Relatie met programma
Deze deelneming is onder programma 10 (Financiering en algemene dekkingsmiddelen) opgenomen,
Risico's
Risicoprofiel
Laag
Financieel belang (x € 1.000)
Geraamde bijdrage 2019
Werkelijke bijdrage 2019
Werkelijk Eigen vermogen
Werkelijk Vreemd vermogen
31-12-2018
31-12-2019
31-12-2018
31-12-2019
0
o
4.129 mln
4.224 mln
4.216 mln
4.567 mln
Toelichting financieel belang
Voor 2019 wordt rekening gehouden met een dividenduitkering van € 155.900.
Laag - Vitens NV
Vitens NV
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Het doel van Vitens is de uitoefening van een publiek (drink)waterbedrijf in de ruimste zin van het woord. Dat houdt onder meer in: winning, productie, transport, verkoop en distributie van water en verder het verrichten van alles dat met de publieke watervoorziening verband houdt of daarvoor bevorderlijk kan zijn.
Deelnemers/betrokken partijen
Behalve Nuon zijn gemeenten en provincies in het voorzieningsgebied aandeelhouder van Vitens, dat is opgezet als een naamloze vennootschap.
Bestuurlijk belang
De gemeente West Betuwe is houder van 34.717 aandelen in deze vennootschap.
Programma
Programma 10
Relatie met programma
Deze deelneming is onder programma 10 (Financiering en algemene dekkingsmiddelen) opgenomen.
Risico's
Op grond van artikel 3 van de overeenkomst met Vitens staat de gemeente garant, naar rato van het aantal aansluitbare percelen, voor de restantschuld van leningen die Vitens, ten behoeve van de drinkwatervoorziening heeft gesloten.De omvang van de garantie bedroeg per 31 december 2018 ongeveer 240.000 euro.
Risicoprofiel
Laag
Financieel belang (x € 1.000)
Geraamde bijdrage 2019
Werkelijke bijdrage 2019
Werkelijk Eigen vermogen
Werkelijk Vreemd vermogen
31-12-2018
31-12-2019
31-12-2018
31-12-2019
0
0
n.n.b.
n.n.b.
n.n.b.
n.n.b.
Toelichting financieel belang
Voor 2019 wordt rekening gehouden met een dividenduitkering van € 49.298.
Laag - NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank)
NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank)
Vestigingsplaats
Den Haag
Doel
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang (publieke sector). Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt BNG Bank bij aan het zo laag mogelijk houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarnaast streeft BNG Bank naar een redelijk rendement voor haar aandeelhouders.
Deelnemers/betrokken partijen
De Staat is houder van de helft van de aandelen. De andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een waterschap.
Bestuurlijk belang
De aandelen BNG Bank zijn voor de helft in handen van gemeenten en provincies. De andere helft is in handen van de Staat. De gemeente West Betuwe heeft zeggenschap via het stemrecht op de 60.255 aandelen die zij in bezit heeft. De gemeente West Betuwe heeft geen afvaardiging in het bestuur van BNG Bank.
Programma
Programma 10
Relatie met programma
Deze deelneming is onder programma 10 (Financiering en algemene dekkingsmiddelen) opgenomen.
Risico's
Risicoprofiel
Laag
Financieel belang (x € 1.000)
Geraamde bijdrage 2019
Werkelijke bijdrage 2019
Werkelijk Eigen vermogen
Werkelijk Vreemd vermogen
31-12-2018
31-12-2019
31-12-2018
31-12-2019
0
0
5.066
4.962
132,5
144,7
Toelichting financieel belang
De dividenduitkering over 2019 van BNG bank is uitgesteld naar 1 oktober 2020, dit heeft te maken met het coronavirus.
Laag - NV Eneco
NV Eneco
Vestigingsplaats
Rotterdam
Doel
ENECO is energieleverancier in een volledig door de markt gedreven omgeving.
Deelnemers/betrokken partijen
53 Nederlandse gemeenten.
Bestuurlijk belang
De gemeente West Betuwe bezit 16.875 aandelen ENECO. Dit is 0,339 procent van het totale aantal uitstaande aandelen.
Programma
Programma 10
Relatie met programma
Deze deelneming is onder programma 10 (Financiering en algemene dekkingsmiddelen) opgenomen.
Risico's
Geen
Risicoprofiel
Laag
Financieel belang (x € 1.000)
Geraamde bijdrage 2019
Werkelijke bijdrage 2019
Werkelijk Eigen vermogen
Werkelijk Vreemd vermogen
31-12-2018
31-12-2019
31-12-2018
31-12-2019
0
0
2.939 mln
2.937 mln
505 mln
767 mln
Toelichting financieel belang
Voor 2019 wordt rekening gehouden met een dividenduitkering van € 210.402.
Laag - NV Stedin
NV Stedin
Vestigingsplaats
Rotterdam
Doel
De hoofdactiviteiten van Stedin zijn het transport van gas en elektriciteit naar particulieren en bedrijven, evenals het aanleggen, onderhouden en toekomstbestendig maken van elektriciteits- en gasnetten.
Deelnemers/betrokken partijen
53 Nederlandse gemeenten.
Bestuurlijk belang
De gemeente West Betuwe bezit 16.875 aandelen ENECO. Dit is 0,339 procent van het totale aantal uitstaande aandelen.
Programma
Programma 10
Relatie met programma
Deze deelneming is onder programma 10 (Financiering en algemene dekkingsmiddelen) opgenomen.
Risico's
Geen
Risicoprofiel
Laag
Financieel belang (x € 1.000)
Geraamde bijdrage 2019
Werkelijke bijdrage 2019
Werkelijk Eigen vermogen
Werkelijk Vreemd vermogen
31-12-2018
31-12-2019
31-12-2018
31-12-2019
0
0
2.699 mln
2.949 mln
4.292 mln
4.340 mln
Toelichting financieel belang
Voor 2019 wordt rekening gehouden met een dividenduitkering van € 95.175.
Laag
BV
- Merwede Lingelijn B.V.
Merwede Lingelijn B.V.
Vestigingsplaats
Gorinchem
Doel
De Merwede Lingelijn B.V. heeft als doel de voorbereiding en realisatie van de verbeteringen aan de infrastructuur van en rond de spoorlijn Dordrecht-Geldermalsen (Merwede-Lingelijn) en het verrichten van alle verdere handelingen die met dit doel in de ruimste zin verband houden of daartoe bevorderlijk kunnen zijn. De gemeenten geven de Beheer B.V. opdracht voor het realiseren van de verschillende projecten aan de spoorlijn en de stations. Daartoe heeft elke gemeente een realisatieovereenkomst met de Beheer B.V. afgesloten, voor zover het projecten betreft op het grondgebied van de desbetreffende gemeente. De Beheer B.V. is namens de gemeenten opdrachtgever van de provincie Zuid-Holland; de provincie is verantwoordelijk voor het doen realiseren van de gedeeltelijke spoorverdubbeling, de aanpassing van bepaalde treinhaltes, de realisatie van een nieuwe treinhalte en de beveiliging van een aantal overwegen, waaronder die in Beesd.
Deelnemers/betrokken partijen
De gemeenten langs de Merwede-Lingelijn: Dordrecht, Sliedrecht, Hardinxveld-Giessendam, Giessenlanden, Gorinchem, Leerdam en West Betuwe.
Bestuurlijk belang
Het maatschappelijke kapitaal van de B.V. bedraagt 1.000.000 euro verdeeld in 1.000.000 aandelen van 1 euro. Het geplaatste kapitaal bedraagt 250.000 euro. De participatie in het geplaatste kapitaal is op het aandeel van elke gemeente in de te realiseren projecten gebaseerd. De gemeente West Betuwe heeft 6.000 aandelen. Dit is 2,4 procent van het aantal uitstaande aandelen. Dordrecht heeft 7.275 aandelen, Sliedrecht 101.575 aandelen, Hardinxveld-Giessendam 50.100 aandelen, Gorinchem 50.950 aandelen en Leerdam 30.525 aandelen.
Programma
Programma 3
Relatie met programma
De Merwede Lingelijn als openbaar vervoersvoorziening behoort in de eerste plaats in programma 3 (Verkeer). De kwaliteitsverbetering van deze spoorlijn heeft ook een relatie met programma 2 (Veiligheid).
Risico's
Risicoprofiel
Laag
Financieel belang (x € 1.000)
Geraamde bijdrage 2019
Werkelijke bijdrage 2019
Werkelijk Eigen vermogen
Werkelijk Vreemd vermogen
31-12-2018
31-12-2019
31-12-2018
31-12-2019
0
200
200
0
0
Toelichting financieel belang
In 2019 worden vanuit de Merwede Lingelijn B.V. geen kosten aan de gemeente West Betuwe in rekening gebracht.
Laag